Nevjerovatno: 3.000 tona 113 metara iznad zemlje
Kako podići brod od 3.000 tona na visinu od 113 metara iznad zemlje? Dizalo koje se nalazi u Yichangu, središnja kineska provincija Hubei, može postići taj podvig za samo 40 minuta.
Ako stojite unutar njega i pogledate oko sebe, uređaj, najveći te vrste na svijetu, više izgleda kao ogromna zgrada, a ne kao dizalo – inženjersko čudo koje zorno prikazuje proizvodnu snagu zemlje.
Razmjer, visina dizanja i kapacitet dizanja dizala nadmašuju one nekoliko poznatih prekomorskih dizala za brodove za oko 1,5-3 puta, što ga čini najvećim i tehnološki najzahtjevnijim dizalom za brodove na svijetu, Huang Xing, viši izvršni direktor u Wuchang Shipbuilding Industry Group Co, proizvođač dizala, rekao je za Global Times.
Naglasak na sigurnosti
“Na primjer, žičara za brodove Strépy-Thieu u Belgiji ima kapacitet od 1.000 tona i visinu dizanja od 70 metara, dok žičara Luneburg Elbe-Seitenkanal u Njemačkoj ima kapacitet od 1.350 tona i visinu od 38 metara”, Huang rekao je.
Najveća značajka dizalice Three Gorges Ship Lift je naglasak na sigurnosti. S četiri seta simetrično raspoređenih pogonskih mehanizama koji koriste zupčanike i nosače, komora broda čvrsto je poduprta u četiri točke, učinkovito sprječavajući učinak pojačanja uzrokovan naginjanjem vode ili njihanjem unutar komore i smanjujući rizik od prevrtanja komore.
“Nadalje, implementirali smo odbojnike i prigušne mehanizme u komoru broda za apsorbiranje udaraca i vibracija. To znači da će se čak i u slučaju potresa dok dizalo za brod radi, seizmičke sile prenijeti na stupove tornja, umjesto uzrokujući pad komore ili bilo kakve veće nesreće”, rekao je Huang, koji je sudjelovao u procesu izgradnje broda.
Ove mjere osiguravaju sigurnost dizala za brodove sprječavajući značajne incidente i osiguravajući stabilan i siguran rad čak i u izazovnim uvjetima, dodao je.
Žičara je trenutno jedan od stalnih navigacijskih objekata na brani Tri klisure. Glavna namjena joj je omogućiti brz prolaz putničkih i teretnih plovila, kao i plovila posebne namjene, kroz branu.
Projektirano vrijeme prolaska plovila kroz dizalo je oko 40 minuta, znatno kraće u usporedbi sa 150 minuta potrebnih za prolazak kroz brodske prevodnice. To je rezultiralo značajnim smanjenjem vremena potrebnog za prolazak kroz branu, reklo je novinarima osoblje na brani.
“Neki veći brodovi još uvijek moraju koristiti peterostupanjske brave na brani”, reklo je osoblje.
Učinkovitost koju donosi dizalo uvelike je poboljšala učinkovitost prijevoza i pruža snažnu podršku za osiguravanje nesmetane plovidbe rijekom Yangtze.
Vrhunski rezultati
U prvoj polovici godine, brana je svjedočila prometu brodova od 84,15 milijuna tona, što je povećanje od 9,32 posto na godišnjoj razini i novom povijesnom vrhuncu u pogledu protoka brodova, navodi se u obavijesti objavljenoj na službenoj stranici Navigacija WeChat of Three Gorges.
Ove godine obilježava se 20. obljetnica rada brane. Ukupni protok tereta preko brodskih prevodnica na brani, najvećeg hidroenergetskog projekta na svijetu, premašio je 1,91 milijardi tona, objavila je 19. juna Uprava za plovidbu.
Tijekom posljednja dva desetljeća više od 993.000 brodova sa oko 12,24 milijuna putnika prošlo je kroz brodske prevodnice, smještene u gornjem toku Yangtzea, najduže kineske rijeke.
Projekt Three Gorges višenamjenski je sustav kontrole vode koji se sastoji od brane duge 2309 metara i visoke 185 metara, brodskih prevodnica na pet razina na sjevernoj i južnoj strani te 34 turbogeneratora s kombiniranim proizvodni kapacitet od 22,5 milijuna kilovata